De Horizonteer innovatie toolkit


Elk Horizonteer project dat we bij een bedrijf doen is natuurlijk uniek. Ieder bedrijf heeft weer zijn eigen uitdaging om groei te realiseren, en hoe die het beste aan te pakken is altijd maatwerk.

 

Gelukkig beginnen we nooit helemaal vanaf het begin. Vanuit ons gestructureerde stappenplan komen we telkens vergelijkbare vragen tegen van onze klanten: Wat is de werkelijke waarde van het aanbod? Welke behoeftes hebben verschillende groepen klanten? Op wat voor verschillende manieren kunnen we geld verdienen? Wat is het beste verkoop argument?

 

Hier komt onze innovatie toolkit goed van pas. Voor elke soort vraag is er een duidelijk gereedschap om er mee aan de slag te gaan. Zo kom je snel tot inzichten en kun je je gedachten structureren.

 

Gereedschap alleen is nooit de oplossing. Je moet weten hoe het te gebruiken. Daarom worden onze Horizonteers degelijk opgeleid in de hele toolkit, en in te zetten om snel voortgang te realiseren.

 

Business Model Canvas

Het Business Model Canvas helpt om als ondernemer strategisch naar het bedrijf te kijken en hoe er samen met partners, klanten en leveranciers geld wordt verdiend.

 

Je bekijkt je business model vanuit alle aspecten en kunt ermee nieuwe business modellen ontwerpen, testen, valideren en zo een nieuwe kant op gaan.

 

Het is bedacht Alexander Osterwalder. Hij schreef er samen met Yves Pigneur het boek 'Business Model Generation' (2010) over.

Download
the-business-model-canvas.pdf
Adobe Acrobat document 38.3 KB


Value Proposition Canvas

Het Value Proposition Canvas helpt om duidelijk te maken welke waarde jouw aanbod heeft voor je klanten. Je kunt er nieuwe producten en diensten mee ontwerpen die je klanten werkelijk graag willen.

 

Ook deze canvas is bedacht Alexander Osterwalder. Hij schreef er samen met Yves Pigneur het boek 'Value Proposition Design' (2013) over.

Download
the-value-proposition-canvas.pdf
Adobe Acrobat document 27.2 KB


Customer Journey Canvas

Het Customer Journey Canvas helpt in kaart te brengen wat een klant allemaal ervaart terwijl hij of zij in op zoek is naar een oplossing is voor een behoefte - en dan in aanraking komt met jouw aanbod, dat wellicht kiest en gebruikt. Wat werkt er goed, en waar zitten obstakels?

 

Door hier goed naar te kijken krijg je nieuwe inzichten hoe je je producten en diensten beter kan vormgeven en aanbieden om klanten gelukkig te maken.

Download
A4_Customer_Journey_Canvas.pdf
Adobe Acrobat document 22.5 KB


Delft Design Guide

Bij Horizonteer leren we graag van goede principes die zich al bewezen hebben. En waar we kunnen nemen we die over. 

 

Voor onze toolkit maken we graag gebruik van de Delft Design Guide, waarin veel nuttige modellen beschreven worden.