
Estimation
Minder faal-kosten met hét calculatie en PIM platform
Uitdaging
Hoe kunnen we voor de development van Estimation gebruikersinzichten tastbaar maken?
Doel
Bouwbedrijven en calculatoren meer inzicht en ondersteuning geven in hun calculaties op een manier die zij fijn vinden om mee te werken.
Oplossing
Gebruikersinzicht bieden gericht op het calculatie en gebruikersproces van PIM en calculatie platformen wat handvatten biedt voor gerichte product ontwikkeling.
Stel je voor…
Je gaat een ontwerp voor nieuwe woningbouw calculeren, maar werkt met veel onbekendheden! Dat is niet handig. Zeker niet omdat je weet dat hierdoor veel faal-kosten kunnen ontstaan. Je probeert het wel gebruik te maken van offertes van aannemers en gegevens uit oude projecten, maar je komt er niet helemaal uit en moet nog veel keuzes maken. Maar gelukkig heb je Estimation, je rots in de branding, waarmee je een duidelijk overzicht hebt van je calculatie en kunt bijsturen op kosten, duurzaamheid en materiaalkeuze.
Het idee achter Estimation
Oud tegelzetter Gerard Groot liep in zijn werk vaak aan tegen miscalculaties die vooraf aan de bouw waren gemaakt. Hierdoor moesten hij en andere uitvoerders vaak schrappen in werk, omgaan met veel afval en midden in het project veranderen van koers. Hij merkte tijdens zijn werk dat hij veel van deze zogenoemde fouten had kunnen voorkomen als er goed gebruik was gemaakt van zijn kennis als vak-specialist. Hierdoor zouden veel faal-kosten niet alleen verminderd maar mogelijk ook zelfs voorkomen kunnen worden. Gerard wilde dit aanpakken en is daarom begonnen met Estimation.
De uitdaging
Gerard heeft ontzettend veel inhoudelijke kennis over hoe hij calculatoren en andere potentiële gebruikers zou kunnen ondersteunen middels Estimation. Echter was er nog onvoldoende inzicht in wat de gebruikers momenteel missen in het calculatie proces en op welke manier Estimation hierin kan ondersteunen en vooral ook zichzelf kan onderscheiden. De kernvraag werd:
“Wie zouden er gebruik maken van Estimation en op welke manier kan Estimation hen het beste ondersteunen in de werkzaamheden om faal-kosten te verminderen?”
Het proces
Het klantonderzoek is een eerste stap in de ondersteuning van Gerard en zijn ideëen om faal-kosten in de bouw aan te pakken. Om zijn idee goed te laten werken is het belangrijk om de eindgebruiker mee te nemen in het process. Hiermee voorkom je ook zelf faal-kosten in je proces. In plaats van klakkeloos een kant op te bewegen omdat je zelf denkt dat dit de beste richting is, ga je luisteren naar wat jouw gebruiker nodig heeft en op dit moment het liefste zou willen hebben. Vanuit daar kan je dan verder werken. Door gebruik te maken van een externe partij die dit onderzoek oppakt kan Gerard straks zonder eigen sturing.
We hebben de volgende stappen doorlopen:
Klant-interviews met verschillende potentiële gebruikers
Analyse van kwalitatieve gegevens
Ontwikkeling van strategische ankerpunten voor functionaliteiten
Klantreis inzichtelijk in kaart brengen
Rapportage van inzichten en advies

Het Resultaat
Voor Estimation, een calculatie en PIM platform hebben we doormiddel van klant-inzichten strategische kaders kunnen stellen voor duidelijke vervolgstappen in de realisatie van het platform. Hierdoor weet Gerard welke functionaliteiten zijn potentiële gebruikers interessant vinden, wat een focus in versnelde ontwikkeling teweeg kan brengen.
Neem contact op met Yvonne: