Blog

Inspiratie voor jouw innovatiereis.

Yvonne Bruin Yvonne Bruin

Ecodesign: de toekomst van productontwikkeling

Ecodesign is een manier van ontwerpen die rekening houdt met de impact van een product of dienst op het milieu. Het doel van ecodesign is om de milieu-impact van producten en diensten te verminderen, zonder in te boeten op de kwaliteit of functionaliteit.

Meer lezen
Yvonne Bruin Yvonne Bruin

Brainstormen voor succes: de kracht achter innovatie en creativiteit

Creatieve ideeën en innovatie vormen de bouwstenen van groei en vooruitgang. Een krachtige manier om deze ideeën te genereren en problemen op te lossen is door middel van brainstormen. Maar wat maakt brainstormen zo effectief en hoe kun je het ten volle benutten? In deze blogpost duiken we dieper in de wereld van brainstormsessies, delen we waardevolle tips en technieken, en ontdekken we hoe je deze cruciale creatieve tool kunt inzetten om je doelen te bereiken en nieuwe horizons te verkennen.

Meer lezen
Floor van Osch Floor van Osch

Geen rapport in de la, maar zelfstandige groei

In een wereld vol advies, verliezen organisaties soms het vertrouwen in de eigen innovatieve kracht. Hoe zorg je dat niet eindigt met een rapport in een la, maar met actie en blijvend resultaat? Aan de hand van een interview met econoom Mariana Mazzucato in de Groene Amsterdammer leggen we uit hoe zowel adviseurs als opdrachtgevers kunnen zorgen dat er echt resultaat wordt geboekt en wat het verschil is tussen consultants en strategisch ontwerpers.

Meer lezen
Maryette Lumeij Maryette Lumeij

Team Canvas

Ben je bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf of gaat er een nieuw projectteam van start? Mogelijk is het Team Canvas dan een waardevol hulpmiddel zijn om inzicht te krijgen in de dynamiek van het beginnende team. Het canvas biedt een gestructureerde aanpak om de dynamiek en samenwerkingsprocessen te verkennen. Het helpt teams bij het bespreken van belangrijke aspecten zoals doelstellingen, rollen, communicatie, sterke punten en uitdagingen.

Meer lezen
Yvonne Bruin Yvonne Bruin

De R-Ladder en de transitie naar een circulaire economie

De R-ladder is een hiërarchie van acties met betrekking tot productbeheer en afvalvermindering. Het doel van de R-ladder is om afval te elimineren en waar mogelijk om te zetten in waardevolle hulpbronnen, de behoefte aan nieuwe hulpbronnen te verminderen en een duurzame en circulaire economie te creëren.

Meer lezen
Willem Westerveld Willem Westerveld

Een goede landingspagina

Een paar weken geleden hebben we ons Innovatiehandboek aan jullie gepresenteerd (hier gratis te downloaden!). In ons innovatiehandboek delen we experimenten en methoden waarmee je jouw business idee kunt testen op de drie pilaren van een succesvol product: wenselijkheid, haalbaarheid en levensvatbaarheid. Om te zorgen dat jouw idee slaagt, moet je ervoor zorgen dat je product goed aansluit bij de vraag van de gebruiker.

Meer lezen
ChatGPT ChatGPT

AI over innovatie

We gaven ChatGPT, een chatbot met kunstmatige intelligentie ontwikkeld door onderzoekslab OpenAI, de opdracht content te schrijven over vijf manieren om ideegeneratie aan te pakken. De chatbot is anno 2022 namelijk in staat om op verzoek “conversational” en menselijke tekst te genereren. Door ChatGPT een prompt te geven, kan het antwoorden genereren die een gesprek voortzetten of de gegeven prompt uitbreiden. In ons geval vroegen wij het als experiment een boeiende blogpost voor de website te schrijven.

Meer lezen
Willem Westerveld Willem Westerveld

Innovatie handboek

Heb jij ook zo’n last van goede ideeën? Ondernemers hebben vaak veel ideeën over hoe ze hun bedrijf kunnen uitbreiden of hoe ze nieuwe bedrijfsideeën kunnen implementeren. Innovatie is echter niet makkelijk en veel ideeën falen. Het is daarom belangrijk om goed, goedkoop en efficient je ideeën te testen. Lost jouw idee een probleem voor je doelgroep op? Heeft jouw idee wel echt waarde voor je doelgroep? En, willen klanten wel echt betalen voor jouw oplossing? Dat zijn de vragen waar ons MKB Handboek jou mee helpt om vragen op te vinden.

Meer lezen
Irene Hesseling Irene Hesseling

Bedrijfsmodel Canvas

Wil je een nieuw bedrijf opzetten of je huidige bedrijf doen laten groeien? Het gebruiken van het Business Model Canvas is een goed begin! Het kan je helpen om in kaart te brengen hoe levensvatbaar je bedrijf wordt, is of blijft. Het Business Model Canvas (BMC), oftewel Bedrijfsmodel Canvas, ontwikkeld door Osterwalder & Pigneur (2010), bestaat uit 9 bouwblokken die alle aspecten van je bedrijfsmodel omvatten.

Meer lezen
Irene Hesseling Irene Hesseling

Waardepropositie Canvas

Hoe weet je of jouw product wel is wat je klant wil? We merken dat veel ontwikkelaars en bedrijven beginnen vanuit wat ze kunnen en te bieden hebben, in plaats van vanuit wat mensen willen. Zo probeer je bijvoorbeeld als aardappelboer zakken met piepers te verkopen, terwijl je klanten eigenlijk op zoek zijn naar een frietje als snelle hap.

Meer lezen
Willem Westerveld Willem Westerveld

De top 3 redenen van gefaalde innovatie in het MKB

In theorie zijn MKB bedrijven bij uitstek geschikt om te innoveren en om disruptief te zijn: MKB bedrijven zijn klein, flexibel en niet vastgeroest in bureaucratieve processen. Echter, de praktijk leert ons dat het toch moeilijker is dan het lijkt. Bij Horizonteer zien we veel MKB bedrijven van binnen. We zien hoe het er in de praktijk aan toegaat en waar ondernemers tegenaan lopen.

Meer lezen
Irene Hesseling Irene Hesseling

Risicovolle aannames

Elk nieuw idee, product of bedrijfsplan vereist een sprong in het diepe en is gebaseerd op een aantal aannames. Deze aannames kunnen je idee maken of kraken. In deze blog leggen we uit hoe je deze aannames in kaart kan brengen en kan prioriteren, zodat jij weet met welke aannames jij als eerste moet testen en valideren.

Meer lezen
Judith Ditscherlein Judith Ditscherlein

Kodak vs. Netflix

Twee bedrijven, één succes, één mislukking. Waar ging het mis en waarom? Bijna iedereen kent het verhaal van Kodak en Netflix. De vraag wat Kodak niet deed en Netflix juist wel is ook vaak gesteld en geanalyseerd. En toch blijft het een interessant onderwerp. Waarom? Omdat we er nog steeds iets van kunnen leren.

Meer lezen
Rein Hintzen Rein Hintzen

Door de bomen het bos weer zien

Wil je graag een nieuw product of dienst innoveren, maar raak je de weg kwijt in het bos? Innoveren is als dwalen in het bos, maar gelukkig kun je dwalen zonder te verdwalen.

Meer lezen
Rein Hintzen Rein Hintzen

Vandaag beginnen met innoveren!

Wat je misloopt als je maandag pas begint met vernieuwen.

Hint: die maandag dat je gaat innoveren die komt nooit. Wordt altijd uitgesteld.

Meer lezen

Abonneer je op onze nieuwsbrief!

Meld je aan met je e-mailadres om een keer per kwartaal onze nieuwsbrief te ontvangen. Hierin staan nieuws, updates en de laatste blogposts van Horizonteer.