Case: Inspire2Live

In het kort

Inspire2Live is een stichting die ervoor strijdt de patiënt wereldwijd écht centraal te stellen in de kankerzorg. Mensen met kanker verdienen het zelf te kunnen kiezen en krijgen wat de kwaliteit van leven rond kanker voor hen betekent. 

Samen met deze gepassioneerde en activistische stichting hebben wij de merk- en fondsenwerving strategie verbeterd om haar potentiële impact te kunnen vergroten.

De vragen aan Horizonteer waren als volgt:

  1. Merkidentiteit en communicatie – Hoe kunnen we kort en krachtig ons verhaal (propositie) vertellen aan mensen die ons nog niet kennen?

  2. Fondsenwerving strategie  

    1. Wat hebben we nodig om onze fondsenwerving te professionaliseren? 

    2. Hoe willen we fondsenwerving organiseren zodat het bij onze organisatie past? 

    3. Hoe binden we ons aan onze doelgroep? 

    4. Wat is onze toekomst visie?

  3. Business(implementatie) case - Hoe zetten we de fondsenwerving strategie om in de eerste stappen naar realisatie?

Inspire2Live

Wat hebben wij gedaan?

We zijn begonnen met het begrijpen wie Inspire2Live écht is, waar ze voor staan en wat ze doen. Door veel vragen te stellen en waar nodig samen te co-creëren kregen we inzicht op nog onbeantwoorde vragen over de identiteit en activiteiten van Inspire2Live. Veel antwoorden waren al aanwezig in de organisatie, maar we hebben deze kennis weten te vertalen naar informatie die juist ook nu interessant is voor mensen erbuiten.

Om inzicht te krijgen, in hoe en wat Inspire2Live wil communiceren met de toekomstige doelgroep voor fondsenwerving, zijn we snel begonnen met testen. In een iteratief proces hebben wij de propositie richting verschillende doelgroepen getest. De eerste versie van een eenduidig en krachtig verhaal (de propositie) over de doelen en activiteiten van de stichting is aan het testpanel voorgelegd. 

Tegelijk hebben we feedback verzameld en uitgezocht welke informatie aanspreekt bij deze ene groep, namelijk potentiële sponsors, om nog meer inzicht te krijgen. De propositie heeft een goede aansluiting gevonden na een aantal iteraties.

Vervolgens hebben we gekeken hoe andere stichtingen hun kernboodschap formuleren en dat te relateren aan de daadwerkelijke activiteiten van Inspire2Live.

Hierop volgde het uitwerken van de merkidentiteit van Inspire2Live (het gezicht, de stem en de hartstocht) en het helder krijgen van hun boodschap en missie. Daarmee hebben we zowel inhoudelijk als de emotionele lading duidelijk geformuleerd.

Design team meeting

“Inspire2Live wordt gevormd door gedreven en gepassioneerde mensen, maar we zijn helaas niet commercieel. We bereiken veel in ons netwerk van wetenschappers en medici, maar we hebben weinig talent om het grote publiek te bereiken en te motiveren om ons te steunen. 

Het was een erg positieve ervaring om hulp te krijgen van Horizonteer die ons vanuit hun vertrouwen in ons gezamenlijk kunnen aanboden om fondsenwerving op gang te brengen op no cure, no pay basis. 

Horizonteer brengt een systeem, maar met name de intelligentie en de sensitiviteit om samen te komen tot een diepgaand begrip van de essentiële visie en motivatie van de organisatie. Ik ben zelf verrast door de helderheid en de energie die daardoor ontstaat. Tijdens het proces is de organisatie al aan het veranderen, en is er een veel beter gestructureerde website aan het ontstaan.”

— Inspire2Live

De uitkomst

Samen met de klant hebben we een basis gevormd en een stroomversnelling gecreëerd voor de professionalisering van fondsenwerving. Door onze aanpak hebben we kennis en ervaring ingebracht die nodig was om tot een visie en plan te komen. Door samen te blijven itereren kwamen we tot een krachtige conceptuele kern voor de basis van een inhoudelijke, aangrijpende en sprekende website. Dit hebben wij vervolgens toegepast op het ontwerp van de vernieuwde website, als startpunt voor verdere communicatie mogelijkheden en fondsenwerving activiteiten.

Inspire2Live heeft door het scherp stellen van hun propositie nu een goed beeld van de doelgroep die ze als eerst willen aanspreken. Met een potentiële prospectlijst als startpunt. Om de professionalisering van de fondsenwerving binnen Inspire2Live verder door te zetten, is er ook een hoofd fondsenwerving aangesteld.

Door het uitdagen van de organisatie en de co-creatie tijdens het project is er meer versnelling en informatie beschikbaar gekomen voor het verder bedrijfsmatig ontwikkelen van de stichting. Ook heeft het project het onderling begrip van alle activiteiten binnen de organisatie vergroot dat weer extra energie heeft gebracht.

I2LResultaatCo-creatie.png

Horizonteer experience

“Ik vond het interessant om mijn strategische vaardigheden toe te kunnen passen op een gebied wat mij hiervoor onbekend was, de fondsenwerving. Dit was uitdagend aangezien het niet de fulltime baan is van de mensen waarmee je samenwerkt, maar het gaf wel veel voldoening. Het was een uitdaging om de balans tussen begrijpen, co-creëren en uitvoerende taken te vinden, maar dit heeft mij veel ervaring gegeven en een goed resultaat opgeleverd. Het meest trots ben ik op dat ik de inhoudelijke en soms verborgen kennis en informatie op een gestructureerde manier terug heb kunnen geven. 

Super om deze stichting met gepassioneerde mensen en ambitieuze doelen te kunnen helpen.”

- Sjoukje Botterweck, Horizonteer op dit project