Case: Talk 2 Owner

In het kort

Samen met een startende ondernemer een veelbelovend idee vanaf het begin doen groeien. Talk 2 Owner is een digitale dienst die het mogelijk maakt voor voorbijgangers van objecten in de openbare ruimte om direct en anoniem een eigenaar van een object te bereiken. Horizonteer hielp Lazymen Solutions om te komen tot een sterk bedrijfsconcept door tijdens het productontwikkelingsproces de oplossing en de gebruikersbehoeften optimaal te verbinden.

De vragen aan Horizonteer waren als volgt:

1. Markt - Wij hebben het idee. Wij begrijpen de techniek erg goed. Merkrechten en financiering zijn rond. Maar hoe zet ik het nu op de beste manier in de markt? Waar te beginnen?

2. Waarde - Wat is de reële waarde van mijn product? Welke problemen los ik op? Wat kan ik ervoor vragen?

3. Gebruiker - Wie is mijn klant en waar kan ik ze vinden? Wat hebben ze nodig?

4. Business case - Hoe kan ik van het idee een echte business case bouwen?

Talk2Owner Centraal Station droptest Horizonteer innovatie consulting.jpeg

Wat hebben wij gedaan?

Wij zijn direct in de aannames gedoken om de gebruikerswaarde, business-waarde, en technische haalbaarheid te ontdekken. Op dag 1 van de samenwerking startten onze experimenten in de openbare ruimte; exploreren hoe het product werkt, testen, en leren. Wij ontworpen en “verloren” in korte tijd fysieke mock-ups van het concept in de openbare ruimte om een van de belangrijkste aannames te testen: de bereidheid tot gebruik. 

Centraal stond de stem van de gebruiker en het vinden van een sterke problem-solution fit; door eenvoudige straat-interviews, uitvoerige panel-testing, en gesprekken met mogelijke klanten kwamen wij meer te weten over pijnpunten en behoeften van gebruikers. Tussentijds hielpen de gebruikersinzichten Talk 2 Owner de juiste producteisen op te stellen voor feature-ontwikkeling. 

In het project hebben wij het team van functie-denken naar probleemoplossing-denken gekanteld. Door onze rol als scrum master konden we het team helpen groeien in denken en aanpak. Dit was doorslaggevend bij het bepalen van de product-market fit. Uiteindelijk kwamen wij tot test-samenwerkingen met een B2B partner om het concept in de context te beproeven en resterende aannames rond market fit te valideren.

Talk2Owner app design sprint review Horizonteer innovatie consulting.jpg

“Echt in de schoenen gaan staan van je potentiële klanten/gebruikers om hen zo goed mogelijk te begrijpen is, in onze overtuiging, dé sleutel tot succes. Het vervolgens ontwerpen en bouwen wat nodig is, wordt dan makkelijk en effectief als je werkt met de juiste aannames van werkelijke toegevoegde waarde en behoefte.

Horizonteer helpt bij het structureel in kaart brengen van de waarschijnlijke behoeftes en zorgt dat we daarin prioriteren. Horizonteer helpt goed te identificeren welke aannames onderzoek behoeven om validiteit te testen en helpt vervolgens met bedenken hoe deze aannames het beste getest kunnen worden."

— Lazymen Solutions

De uitkomst

Wij hebben samen met de klant de ontwikkeling van het idee in de stroomversnelling kunnen brengen richting propositie-validatie, productontwerp en productie. Het werk werd uitgezet door problem-solution fit centraal te zetten en het plan van aanpak in wekelijkse sprints te managen. Het plan werd steeds bijgesteld en nieuwe prioriteiten werden opgepakt. 

Zo snel als mogelijk werden er pivots gemaakt (koerswijzigingen in de strategie), aan de hand van UX-testing, concurrentie-analyse en gesprekken met potentiële klanten. Door tijdig actie te ondernemen bleef de productontwikkeling in de juiste richting voortbewegen. Tenslotte hebben we vanuit de samenwerking regelmatig groei-workshops kunnen leiden om het Talk 2 Owner bedrijf vorm te geven rond zaken als businessmodel, merkidentiteit en bedrijfsstructuur.

Talk2Owner dam square droptest Horizonteer innovatie consulting.jpeg

Horizonteer experience

“Het is spannend en leuk om met je concept op mensen af te stappen en te horen wat ze van je idee vinden. Om erachter te komen welk probleem het oplost, te leren wat nog beter kan of waarom ze het wel of juist niet willen. Experimenteren op locatie is een gave en ook erg leuke ontwerpactiviteit waarmee we samen met de opdrachtgever in korte tijd veel belangrijke inzichten hebben achterhaald. Het meest trots word je toch van de scherpe regie over je project, en hoe je ervoor zorgt dat iedereen in je team kan bijdragen aan de meest waardevolle propositie voor de eindgebruiker.  Een project waar alles in zit!”

Alex Veenstra, Horizonteer op dit project