Innovatie handboek

Test jouw business idee met ons gratis te downloaden handboek

Heb jij ook zo’n last van goede ideeën? Ondernemers hebben vaak veel ideeën over hoe ze hun bedrijf kunnen uitbreiden of hoe ze nieuwe bedrijfsideeën kunnen implementeren. Innovatie is echter niet makkelijk en veel nieuwe bedrijven halen het niet. Het is daarom belangrijk om goed je ideeën te testen voordat je veel geld, tijd en energie steekt in de ontwikkeling van een idee waar eigenlijk niemand op zit te wachten. Om jou hierbij te helpen hebben wij een innovatiehandboek ontwikkeld dat jou hierbij helpt. Onderaan deze blogpost kan je het innovatiehandboek gratis te downloaden.

Een nieuw product of dienst opzetten is niet makkelijk. Er wordt weleens gezegd dat ongeveer 90% van alle startups het uiteindelijk niet halen [1]. Er kunnen veel redenen zijn waarom start-ups het niet halen. Ontwikkeling die ingewikkelder is dan gedacht en daardoor duurder uitvalt, te weinig vraag vanuit de markt tijdens de verkoop, of een concurrent die het simpelweg beter doet: allemaal obstakels die je moet zien te ontwijken met jouw bedrijf. Voordat je overijverig aan de slag gaat met de ontwikkeling van jouw miljoenenidee is het goed om eerst een stapje terug te nemen en je af te vragen: wat zijn nou de factoren die een product of service tot een succes maken?

Wat zijn de succesfactoren van een succesvol product of dienst?

Ten grondslag aan elk goed product of dienst liggen drie succesfactoren. Deze zijn wenselijkheid, haalbaarheid, en levensvatbaarheid. Daarbij moet op alle drie deze factoren goed gescoord worden, geen van deze mag onvoldoende scoren. Dit is wat deze factoren inhouden.

Wenselijkheid: zitten mensen wel te wachten op jouw product/service idee? Wat is de ‘job-to-be-done’ van jouw doelgroep (wat je doelgroep ten diepste wil bereiken)? En lost jouw oplossing het probleem op dat jouw doelgroep ervaart?

Haalbaarheid: is het voor jouw technisch mogelijk om jouw beoogde oplossing te produceren? Heb jij de mankracht en vaardigheden in huis om dit waar te maken? Of, met welke partners moet je samenwerken om het wel technisch mogelijk te maken?

Levensvatbaarheid: kun je genoeg geld verdienen met jouw product of dienst? Kun je de waarde die je aan je klanten levert verzilveren? Kun je een passend bedrijfsmodel aan jouw idee koppelen?

Het is het belangrijk om in je onderzoek en ontwikkeling ook deze volgorde aan te houden. WHet is belangrijk om aan het begin van je onderzoek de nadruk te leggen op de wenselijkheid van jouw product- of dienstidee. Is je idee niet gewild door je doelgroep? Dan hoef je ook geen onderzoek te doen naar haalbaarheid en levensvatbaarheid. Levensvatbaarheid is daarnaast sterk afhankelijk van de haalbaarheid. Hoe je iets wilt bereiken is sterk van invloed op de kosten die je gaat maken om dat te bereiken. Daarbij is het belangrijk om te onthouden dat deze drie factoren nooit los van elkaar staan. Test ze dan ook niet allemaal los van elkaar, maar gelijktijdig. Ook is het belangrijk om dit op een iteratieve manier te doen. Heb je weer nieuwe informatie vergaard? Kijk dan weer terug op de oude kennis die je hebt opgedaan. Klopt dit allemaal nog en past het nog samen?

De innovatie ‘sweet spot’: hier voldoet jouw product of dienstidee aan alle 3 de innovatie succesfactoren

Welke stadia bestaan er in het testen van het je product of dienst idee?

Nauw verbonden aan deze 3 succesfactoren zijn de teststadia die je doorloopt met jouw idee. Je moet experimenteren in verschillende hoeken om te zorgen dat jouw idee voldoet aan de 3 succesfactoren. Daarbij gaan je onderzoek en je experimenten van generiek in het begin naar specifiek naarmate je ontwikkeling vordert. De teststadia zien er als volgt uit:

Problem-solution fit: tijdens het problem-solution fit stadium kijk je of jouw product of dienst idee überhaupt aansluit bij de problemen die je doelgroep ervaart. Hierbij is het belangrijk dat je in de vroege stadia van je onderzoek niet jouw doelgroep beïnvloed met jouw idee. Begin dus eerst simpelweg met interviews en vragenlijsten, voordat je overstapt op de specifiekere experimenten, zoals bijvoorbeeld een landingspagina.

Product-market fit: tijdens het product-market fit stadium kijk je hoe je jouw idee specifiek invulling gaat geven zodat het de problemen van je doelgroep zo goed mogelijk oplost. Ga je voor een product, een dienst of toch een product-service system? Wat is de ‘look and feel’ van je service of product en hoe ziet de klantreis eruit? Belangrijke vragen die antwoord gaan geven over de ins-and-outs van de oplossing die jij gaat bieden.

Business model fit: tijdens het business model fit stadium kijk je hoe je het beste geld kan verdienen met jouw idee. Oftewel, hoe ga je waarde terugkrijgen voor de waarde die je levert? Wie gaat er betalen voor je product of dients en hoeveel hebben ze ervoor over? Wat zijn de beste kanalen die je kan gebruiken om te verkopen? Dit gedeelte is sterk verwant aan je business model, dus pak deze weer opnieuw erbij om daar ook aanpassingen aan te maken naarmate je verder experimenteert.

Over het innovatiehandboek

Tot zover de theorie achter succesvolle product en dienstontwikkeling. De laatste vraag die ons rest is: waarom hebben wij een innovatiehandboek gemaakt? Dat zit als volgt. Bij Horizonteer helpen we veel ondernemers met het opzetten van nieuwe producten en diensten. We merken dat innoveren niet bij iedereen in de vingers zit, terwijl het voor ons eigenlijk heel natuurlijk aanvoelt. We hebben daarom de bovenbenoemde factoren samengebracht in een handboek om zo onze kennis te delen. Ons innovatieboek dan ook helemaal gratis. Waarom? We geloven er namelijk in dat we ondernemend Nederland verder kunnen helpen door onze kennis van innovatie met zoveel mogelijk mensen te delen. Download daarom ons innovatiehandboek en test jouw innovatieve idee ermee. Heb je vragen over één van de experimenten? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder!

Download het MKB handboek hier!

[1] https://blog.hubspot.com/the-hustle/how-many-startups-fail

Vorige
Vorige

AI over innovatie

Volgende
Volgende

Bedrijfsmodel Canvas