Case: LinkPizza

In het kort

Influencer marketing groeit snel in Nederland. LinkPizza is een digitale marktplaats waar adverteerders en influencers bij elkaar worden gebracht. Met een visie en slimme nieuwe applicatie voor gebruikerswerving kwam LinkPizza bij ons omdat de digitale marktplaats haar adverteerders en influencers beter wilde bedienen om zo sneller te groeien. De techniek was bedacht als een snellere manier voor adverteerders om influencers te benaderen met een concreter en duidelijker voorstel voor samenwerking. In het ontwerp van de propositie, business case, de functionaliteit en user experience zaten echter nog een aantal aannames.

Aan ons de vraag;

  • Hoe krijgen we meer gebruikers op ons platform?

  • Hoe ontwerp je de gebruikersflow om gebruikers zo goed mogelijk te bedienen?

  • Wat zijn de exacte behoeften van adverteerders en influencers op het platform eigenlijk?

  • Hoe verwerken wij de al gemaakte stappen en nieuw product tot groeistrategie richting de toekomst?

Wat hebben wij gedaan?

Het ontwerpen van de klantreis stond centraal in dit project. Wil je de juiste flow gaan bouwen, is het cruciaal de ervaringen en de pijnpunten van gebruikers goed te begrijpen. Het was in de context van de nieuwe techniek nog niet helemaal duidelijk wat gebruikers nodig hebben. Wij namen klantinterviews af bij adverteerders en influencers waarin we de behoeften bevraagden en tijdens het ontwikkelen de verschillende prototypes lieten zien. Inzichten konden we vervolgens verwerken tot nieuwe productfunctionaliteiten. Door wekelijks te sprinten en producteisen te delen, en zo het product steeds beter te leren begrijpen, definieerden we de strategie rond twee onderdelen. Ten eerste vormt een growth loop als manier om toegang tot het platform te versimpelen en aantrekkelijker te maken de eerste stap tot meer gebruikers. Een hook model vervolgens zorgt ervoor dat adverteerders en influencers in het platform goed snappen wat de extra functionaliteiten van de marktplaats zijn, stimulans krijgen om veelvuldig samen te werken, en regelmatig getriggerd worden actief te blijven in de community. De uitdaging tijdens het project was om parallel goed scrum te integreren en productleiderschap te doen groeien.

“Er was behoefte aan extra capaciteit om het nieuwe productidee op te pakken, detail aan te brengen in de business case en intern de ontwikkeling van de Collab tool echt aan te jagen. De twee Horizonteers maakten een vliegende start in het project door direct veel interviews te doen met gebruikers. Door dat snel te vertalen naar prototypen van schermen konden de ontwikkelaars er direct mee aan de slag. Naast het procesontwerp en de nieuwe schermen, hielp de senior viewpoint en wekelijkse sparring van Rein mij het verhaal scherp te krijgen en de groeivisie te definiëren.

Tijdens het ontwikkelen van Collab konden we de stem van de gebruiker beter naar voren laten komen dan dat we al deden. De wil om het tot een succes te maken zorgde voor een project dat wekelijks verder werd gebracht door mijn team. De uitdaging in ons bedrijf blijft de meest simpele test te vinden om aannames rond nieuwe concepten te controleren. Daar kon Horizonteer ons bij helpen.”

- LinkPizza

De uitkomst

Het eindresultaat was het vertalen van het idee en de gemaakte techniek naar een goede flow die werkt voor adverteerders en influencers. Door de gebruikers echt te leren kennen door ze geregeld te bevragen naar hun ervaringen, vonden gebruikersinterface-verbeteringen vroeg hun weg naar de te ontwerpen schermen. Intern werd het besef de gebruikers zo vaak als mogelijk uit te nodigen voor productfeedback nog sterker dan het al was. Tegelijkertijd kon een nieuwe visuele vormtaal die beter past bij het karakter van het bedrijf vanuit de feedback worden overgezet naar andere onderdelen van het platform.

De growth loop – nieuwe gebruikers laagdrempelig introduceren met het platform en vervolgens op de juiste momenten triggeren om actief te zijn – werd door het project tot leven worden gebracht in de organisatie. Met de nieuwe samenwerkingstool die live kon gaan als gevolg. De regelmaat van de scrum-werkwijze, communicatie over het project, en productleiderschap werden tenslotte overdragen aan een nieuwe product owner in de organisatie zodat LinkPizza zelf met Collab de groei kan gaan waarmaken.

Horizonteer experience

“Collab was een bijzonder product voor twee verschillende soorten gebruikers. Adverteerders en influencers hebben hun eigen behoeften en manieren waarop ze met het platform omgaan. Het was de uitdaging om op deze wijze twee product-markt fits ontwerpen.

Continue interviewen zorgt dat je het juiste ontwerpt. De finesse hier was om het zo te maken dat er met de inzichten ook goede aansluiting was met de strategie en het technische systeem dat al bestond. Het gaf energie het team verder te brengen en door de ontwerpen, reviewing en wekelijkse planning de opdrachtgever te ontzorgen.”

- Horizonteers Seerp Gratama van Andel en Alex Veenstra