Vandaag beginnen met innoveren!

Wat je misloopt als je maandag pas begint met vernieuwen.

Hint: die maandag dat je gaat innoveren die komt nooit. Wordt altijd uitgesteld.

Kind kijkt naar marshmallow

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van het experiment waarbij kinderen een snoepje wordt voorgezet. Met daarbij de belofte dat ze er nog eentje krijgen, als ze de eerste een kwartier lang niet opeten. Het resultaat is voorspelbaar: bijna alle kinderen houden het niet uit en vallen aan.

Dat is best jammer. Hetzelfde onderzoek zegt namelijk ook dat mensen die zich wel kunnen beheersen gelukkiger worden. Ze zijn gezonder, leven dus langer, hebben betere carrières en zijn sociaal vaardiger.

Snel meteen dat ene snoepje opeten is dus niet het beste idee. Helaas gebeurt dat wel in veel bedrijven. Alle focus en aandacht gaat naar de huidige business, in het hier en nu. Dat levert direct wat op: een tevreden klant, meer omzet en een voldaan gevoel. Heel begrijpelijk dus dat we liever daar aan werken dan aan die vage toekomstplannen waar nu nog veel onzekerheid over is.

Net als met die kinderen is het resultaat van deze keuze nog niet direct merkbaar. We draaien omzet, hebben tevreden klanten en doen het goed. Echter, de kinderen die het snoepje direct op aten zullen nooit echt weten dat ze minder lang leven, minder gezond zijn, en minder gelukkig en sociaal vaardig zijn.

Als je er goed over nadenkt, is dat ook wat er met je bedrijf gebeurt. Je mist een stuk van de belofte van wat je als bedrijf had kunnen zijn. Je levert de kans in om nog impactvoller, nog gedrevener en nog winstgevender te zijn. Allemaal vanwege je behoefte aan direct resultaat.

Dat maakt kiezen om te innoveren, iets nieuws op te zetten ook zo moeilijk. En daardoor blijft het ook zo makkelijk liggen. Innoveren is eng. Het is ontastbaar. Om iets nieuws te beginnen moet je het oude loslaten. Het duurt best lang. Er komt zo weinig uit. En het is bijna nooit urgent.

Hoe breek je hier doorheen? Simpel: innoveren moet je leren. En ermee experimenteren. Bijvoorbeeld door tijd af te bakenen - neem een dag in de week en zet er een hek omheen - ‘verboden voor lopende zaken’. Of door waarderen dat wat je leert tijdens innovatie ook “inkomen” is - maar dan in de toekomst. Wat je nu beter begrijpt over klanten, over behoeftes en over je eigen ideeën en technologie gaat je later veel opleveren.

Het begint met het besef dat als je vandaag niet werkt aan de toekomst, dat je dat morgen ook niet gaat doen. En zeker maandag niet! Daarmee gooi je de gezondheid, het geluk en de levenskansen van je toekomstige bedrijf te grabbel. En dat zou toch zonde zijn?

Dus: Wat ga jij vandaag nog doen om jouw innoverende idee verder te brengen? Dan kun je volgende week maandag weer lekker met je huidige klanten aan de slag.

Herken jij je in dit verhaal? Heb je behoeft om over jouw idee te praten?
Bel of mail ons dan een keer. We helpen je graag.

Vorige
Vorige

Door de bomen het bos weer zien