Door de bomen het bos weer zien

Wil je graag een nieuw product of dienst innoveren, maar raak je de weg kwijt in het bos?

Hoe houd je overzicht tijdens je productinnovatie project en zorg je dat je de juiste richting op blijft gaan, om aan de andere kant het bos weer uit te komen?

Innoveren is als dwalen in het bos, maar gelukkig kun je dwalen zonder te verdwalen.

Hier drie tips om het overzicht te bewaren, en op de juiste plek het bos weer uit te komen.

Tip 1: Denk na over de grootste vragen en sorteer ze in drie bakjes:

  • Het product: Is het technisch mogelijk en maakbaar? Gaat het naar behoren werken? Wat moet het beter kunnen dan de concurrentie?

  • De klant: Wat zijn de wensen van de gebruiker en de klant? Welke alternatieven heeft de klant? En waarom zou die voor jouw product kiezen?

  • De business: Hoe groot is de markt, hoe benader je die? Kunnen we een bestendige business mee bouwen?

Bedenk per bakje wat nu de meest belangrijke vraag is waar je meer over wil weten.

Tip 2: Trek sprintjes om meer te leren over je grootste vragen

  • Verzin nu wat je kunt doen om meer te weten te komen. Moet je iets uitzoeken, met een klant gaan praten of misschien wel een experiment opzetten.

  • Kies een periode waarin je over je vragen gaat leren. Bijvoorbeeld één week, of twee of drie. Zorg dat je genoeg tijd hebt om verder te komen, maar maak het ook niet te lang. Betere kleine stapjes in kortere stukken.

  • Zorg dat je op het einde van de week (of meer) bij elkaar zet wat je geleerd hebt, en wat je denkt voor conclusie te kunnen trekken. Weet je beter wat de klant wil, hoe je het product moet maken of waar de grote marktkans ligt?

Tip 3: Bekijk het samen en beslis hoe verder te leren

  • Op het einde van elke leerperiode ga je samen zitten met de mensen met wie je samenwerkt .

  • Met z’n allen kijk je naar wat er geleerd is, en besluit je of je door kunt gaan, of je nog meer moet leren - of dat je een forse draai moet maken in een andere richting.

  • Daarna besluit je samen wat nú de grootste vragen zijn. En die plan je voor de volgende leerperiode.

Je zult merken dat als je dit blijft doen er steeds meer antwoorden en steeds minder vragen komen. Het ritme geeft helderheid en rust.

Door het in kleine stappen te verdelen, krijg je overzicht. Je ziet de individuele aspecten, en zo ook het geheel. De samenhang tussen de bomen maakt er een bos van.

En - net als bij dwalen in het bos - vergeet vooral niet te genieten van het bos terwijl je op weg naar de uitgang bent.

Heb je vragen - of vind je het leuk hier eens verder over te praten?

Laat een bericht achter op LinkedIn of mail ons op info@horizonteer.nl.

Vorige
Vorige

Kodak vs. Netflix

Volgende
Volgende

Vandaag beginnen met innoveren!