De top 3 redenen van gefaalde innovatie in het MKB

Hoe kunnen ze toch die stap maken richting succesvolle innovatie

Gefrustreerde ondernemer

In theorie zijn MKB bedrijven uitermate geschikt om te innoveren en om disruptief te zijn: MKB bedrijven zijn klein, flexibel en niet vastgeroest in bureaucratieve processen. De praktijk leert ons echter dat het toch moeilijker is dan dat het lijkt. Bij Horizonteer zien we veel MKB bedrijven van binnen en daardoor weten we hoe het er in de praktijk aan toegaat en waar ondernemers tegenaan lopen. Hieronder staan de 3 meest voorkomende problemen waar MKB’ers tegenaan lopen:

1. Ik heb geen tijd!

MKB ondernemers zijn veel bezig met de business van alledag. Tussen het blussen van brandjes, het wegwerken van emails en de gesprekken met klanten of leveranciers door is er geen tijd meer om dat briljante idee eindelijk van de plank te halen om het te realiseren.

2. Ik heb niet de middelen!

Als MKB’er wil je graag vernieuwen, maar je hebt zelf niet de uren. Dan moet je een werknemer inschakelen om het te doen. Maar… die heeft ook geen tijd! Dan is er nog de optie om daar iemand voor aan te nemen, een full-time product owner! Of toch niet, want dat is duur en over een paar maanden heeft hij waarschijnlijk niks meer te doen.

3. Ik mis de kennis en ervaring!

Innoveren klinkt leuk, maar waar begin je? Veel ondernemers hebben het gevoel dat ze de juiste kennis en ervaring missen om die grote vernieuwende stap te maken. Daarnaast sta je er voor je gevoel ook nog eens alleen voor. Hoe pak je dat aan? Een boek, een cursus of toch die vriend(in) van vroeger maar weer eens bellen?

Maar het kan ook anders!

Met deze praktische stappen zorg jij ervoor dat je vandaag nog begint met innoveren:

1. Pak je agenda

Innovatie vraagt om een gestructureerde aanpak. Daar moet je tijd voor vrijmaken. Pak daarom je agenda en plan (minstens) 2 uur per week in om over jouw idee na te denken of erover te sparren met collega’s. Gratis tip van ons: doe het liever op een vrijdag dan op een maandag. Dat geeft meer rust.

2. Praat met klanten

Zelf denk je vaak wel te weten wat je klanten willen. Maar is dat wel echt zo? Het is belangrijk om je idee te testen met je klanten. Hoe eerder je dat doet, hoe beter. Zo kan je vroegtijdig je idee aanscherpen, zodat je meteen de goede richting in gaat.

3. Doe het niet alleen

Innoveren in je eentje is niet makkelijk Zorg ervoor dat je af en toe de tijd neemt om met iemand te sparren over jouw vernieuwende idee. Een frisse blik kan je ontzettend veel helpen.

Herken jij je in dit verhaal? Heb je behoefte om over jouw toffe idee te praten? Bel of mail ons dan een keer. We helpen je graag.

Vorige
Vorige

Waardepropositie Canvas

Volgende
Volgende

Risicovolle aannames