Een goede landingspagina

Wat dat is en hoe je het gebruikt om je innovatieve idee tot een succes te maken

Een paar weken geleden hebben we ons Innovatiehandboek aan jullie gepresenteerd (hier gratis te downloaden!). In ons innovatiehandboek delen we experimenten en methoden waarmee je jouw business idee kunt testen op de drie pilaren van een succesvol product: wenselijkheid, haalbaarheid en levensvatbaarheid. Om te zorgen dat jouw idee slaagt, moet je ervoor zorgen dat je product goed aansluit bij de vraag van de gebruiker. Daarvoor zal je je waardepropositie moeten testen door hem op een begrijpbare en aantrekkelijke manier voor te leggen aan je doelgroep. Hoe kan je dat doen? Met een landingspagina!

Laten we beginnen bij het begin: wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een webpagina, speciaal gemaakt voor het aanprijzen van een product of dienst. Het is de webpagina waar bezoekers terecht horen te komen als ze voor het eerst met jouw product of dienst in aanraking komen. In tegenstelling tot algemene webpagina's, die meestal veel doelen hebben en exploratie aanmoedigen, zijn landingspagina's ontworpen met een enkele focus: zorgen dat mensen klikken op jouw Call-to-Action (CTA).

Oké een Call-to-Action: wat wil ik daarmee eigenlijk bereiken?

Dat is een slimme vraag, goed dat je ‘m stelt 😉 . Een Call-to-Action kan verschillende doelen hebben, maar het draait altijd om een conversie. Je wilt mensen overhalen om in actie te komen, om te veranderen van een toeschouwer in iemand die actief betrokken raakt bij jouw missie. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • Blijf betrokken: schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!

  • Verdiep je in mijn product: download mijn brochure!

  • Verspreid mijn idee: deel dit idee met een kennis!

  • Help mij met verder ontwikkelen: wordt een beta tester!

  • Word mijn eerste klant: schrijf je in op onze wachtlijst!

  • Koop mijn product: koop mijn product nu! (kan ook al als je nog geen hebt, met een smoke screen test)

Kies je doel en creëer een focus. Het is deze focus die je landingspagina de beste optie maakt om de conversiepercentage van je campagne te verhogen. Wil je je kans nog meer vergroten? Maak dan gebruik van een A/B test.

Wie A zegt, moet ook B zeggen (dat vinden wij in ieder geval).

We kennen allemaal het welbekende gezegde dat luidt: “Don’t put all your eggs in one basket” (op z’n goed Nederlands). Hetzelfde geldt voor landingspagina’s. Zet niet alles in op één concept. Ontwikkel verschillende landingspagina’s en ook verschillende berichten waarmee mensen op je landingspagina terecht zullen komen. Sommige aspecten van je waardepropositie zullen beter aanslaan op je doelgroep dan anderen. Dat betekent dus ook dat je moet experimenteren met welke elementen je allemaal op je landingspagina’s zet.

Wat zet ik dan allemaal op mijn landingspagina?

Weer zo’n goede vraag. Een landingspagina is in essentie eigenlijk een visueel aantrekkelijke versie van je waardepropositie canvas, met daarbij Call-to-Actions zodat je de waarde die je biedt kan verzilveren. Je sympathiseert met je doelgroep, je laat weten dat jij weet hoe zij zich voelen, en dan draag je vervolgens jouw oplossing aan. Je presenteert een letterlijke vertaling van klanttaken, voordelen voor de klant en haar pijnpunten in jouw product of dienst, met de bijbehorende voordeelverschaffers. Je legt dus eigenlijk simpelweg je waardepropositie aan je doelgroep voor om te kijken of ze daar op aangaan.

Een waardepropositie canvas: met daarbij de zes delen die je moet vertalen in een landingspagina.

Ik heb een landingspagina! wat nu?

Perfect! We hebben gebouwd, we hebben geëxperimenteerd en nu gaan we leren (naar goed gebruik van de Lean startup methode). Het is dus tijd om je conversies bij te houden. Hoeveel mensen hebben gehoor gegeven aan je Call-to-Action? Welke versie van je landingspagina heeft het beste gepresteerd? Houd dit bij en scherp je landingspagina aan. Naast deze kwantificeerbare data is het ook belangrijk om kwalitatieve data op te doen. Zorg daarom dat je emailadressen vangt om terug te komen bij bezoekers. Waar zijn je bezoekers op aan gegaan? Waarom sprak jouw landingspagina hen aan? En misschien nog wel belangrijker: wat sprak ze niet aan?

Back to the drawing board? Back to the drawing board!

Of je landingspagina-experiment nou een succes was of niet. Je zal altijd terug moeten naar the drawing board, oftewel je waardepropositie canvas. Zorg dat je die weer aanscherpt met wat je hebt geleerd uit je experiment. Zo zorg je er stap voor stap voor dat je waardepropositie beter aansluit bij je doelgroep en ze verhoog je dus je kans op succes. Happy experimenting!

Wil je meer leren over experimenten om je doelgroep beter te snappen?

Download dan deel 1 van ons gratis innovatiehandboek. Hierin staan experimenten en methoden die jij kan gebruiken om het succes van jouw innovatieve idee te vergroten.

Vorige
Vorige

De R-Ladder en de transitie naar een circulaire economie

Volgende
Volgende

AI over innovatie